keskiviikko 31. heinäkuuta 2013

Hallitusohjelma on riittävän joustava kun hallitus niin päättää



Nykyisen kuuden puolueen hallituksen hallitusohjelman alussa todetaan että hallituksen toimintaa ja kaikkea päätöksentekoa yhdistää kolme keskeistä kokonaisuutta: köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen; julkisen talouden vakauttaminen; sekä kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Näiden hallituksen painopistealueiden määrittelyn jälkeen kymmenessä luvussa määritellään hallituksen talouspolitiikka, ulko-ja turvallisuuspolitiikka, työllisyys- ja elinkeinopolitiikka, hyvinvointipolitiikka, koulutus- ja kultuuripolitiikka, oikeuspolitiikka, ympäristö- ja ilmastopolitiikka, kuntapolitiikka ja halinnonkehittäminen sekä omistajapolitiikka.

Perustuslain mukaan (61§) ennen pääministerin valintaa eduskuntaryhmät neuvottelevat hallitusohjelmasta ja valtioneuvoston kokoonpanosta. Valtioneuvoston on viivytyksettä annettava ohjelmansa tiedonantona eduskunnalle (62§). Hallitusohjelma on siten keskeinen parlamentarismin ohjausväline. Hallitusohjelma on myös erittäin tärkeä äänestäjien demokraattisen keskustelun ja valvonnan väline. Median kannalta hallitusohjelma on pohjaton artikkeliaiheiden lähde ja synnyttää lukemattomia mielipidevirtoja siitä mitä ja miten hallitus on tehnyt tai olisi pitänyt tehdä.

Nykyajan monitahoisessa globaalissa maailmassa riittävän perusteellinen hallitusohjelma on suomalaisen demokrattisen hallinnon perusväline. Viime aikoina jotkut ovat väittäneet että hallitusohjelma on liian yksityiskohtainen ja kangistaa poliittista päätöksentekoa. Tällöin on tarkasteltava mitä väitteen esittäjä tavoittelee, mitä intressiä nykyistä yleispiirteisempi hallitusohjelma palvelisi. Äänestäjän ja median kannalta nykyinen kaikki tärkeät hallitusasiat sisältävä hallitusohjelma on erittäin hyödyllinen. Hallitusohjelman joku asia voi olla ministerin tai hallitusryhmän kannalta vaikea toteuttaa ja jopa oman näkemyksen vastainen ja siksi vastustushenkea nostattava.

Ministeri Vapaavuori on nyt heinäkuussa 2013 näkyvästi arvostellut hallitusohjelman sitovan hänen toimintaansa liikaa. Hallitusohjelma on erityisen hyödyllinen pääministerin kannalta joka johtaa valtioneuvoston toimintaa ja huolehtii valtioneuvostolle kuuluvien asioiden valmistelun ja käsittelyn yhteensovittamisesta (64§). Tämä hyödyllisyys korostuu eritysesti kuuden puolueen hallituksessa. Onko ministeri Vapaavuori ajatellut vaikeuttavansa puheillaan pääministerin vativaa tehtävää.

Yksittäisen ministerin lennokkaita esityksiä hallitusohjelma voi rajoittaa, mikä on luonnollista koska se ohjaa koko hallituksen yhtenäistä toimintaa – tämä on nimenomaan hallitusohjelman tarkoitus. Hallitus voi myös yhteisesti joustavasti sopia miten jokin hallitusohjelman asia toteutetaan noudattaen kuitenkin ohjelman perustavoitetta. Joustavuutta osoittaa myös se että keskeisessä talouspoltiikan asiassa hallitusohjelmassa on todettu: ”Hallitus sitoutuu toteuttamaan lisäsopeutustoimia mikäli valtion velan bkt-osuus ei näytä kääntyvän laskuun ….” (katso kohta 2.1).

Hallitusohjelman toteuttaminen on vaikeutunut kun maailman taloustilanne on kehittynyt kesäkuussa 2011 arvioitua heikommin (ohjelma on päivätty 22.06.2011). Talouden tilanne rajoittaa useiden hallitusohjelman kohtien toteuttamista. Tämä merkitsee sitä, että hallitusta voidaan myöhemmin arvostella hallitusohjelman puutteellisesta toteuttamisesta. Demokratian ja äänestäjän kannalta on tärkeää, että hallitus avoimesti selvittää mitä rajoituksia maailman talouden tilanne asettaa hallitusohjalman toteuttamiselle, mitkä asiat siirtyvät myöhempään ja mitä asioita toteutetaan aiottua suppeammin. Tämä asettaa myös median kovalle koetukselle ja vaatii journalisteilta ammattitaitoa tulkita maaimantalouden vaikutuksia Suomeen oikein

Lopuksi totean että minusta Kataisen hallituksen hallitusohjelma liitteineen on erinomainen ja joustava johtamisvälinen kun hallitus niin päättää. Tämän sanon luettuani kaikki hallitusohjelmat Paasion II ja Sorsan I hallituksen ohjelmista alkaen. Toimin näissä hallituksissa pääminsteri Sorsan ja muiden ministerien ertyisavustajana erityisesti talouspolitiikassa ja mm. valtiovarinministeriön johtoryhmässä ja SDP:n talouspoliittisessa työryhmässä. Paasion ja Sorsan hallitukset toimivat niin menestyksellisesti että gallupp-kannatus nousi tänä aikana noin 24 prosentista yli 30.


Jarkko Rahkonen, Espoo

1 kommentti:

jarkko rahkonen kirjoitti...

inua pyydettiin komentoimaan voiko hallitusohjelma olla lyhyt. Alla vastaukseni.
***********
Hallitusohjelma voi teoriassa olla hyvinkin lyhyt. Kahden vaihtoehdon läntisissä demokratioissa riittää hallituksen päälinjojen esittely. Yksinvaltaisissa järjestelmissä hallitsija voi antaa julistuksen hyvistä aikomuksistaan.
Käytännössä Suomen kuuden puolueen hallitusohjelma syntyi monitahoisissa neuvotteluissa joiden onnistuminen on osoitus halusta kantaa yhteisesti vastuu suomalaisen hyvinvointivaltion tehtävistä. Neuvottelujen aikana julkisessa keskustelussa monet epäilivät hallitusneuvotteliojiden onnistumista. Hallituksen aloittaessa monet eivät uskoneet hallituksen pysyvän pystyssä muutamaa kuukautta pidempään. Nyt hallituksen toteutettua huomattavan osan ohjelmastaan ei haluta tuloksia julkisesti myöntää saatikka antaa tunnustusta onnistumisesta globaalin talouden vaikeuksien keskellä. Onnistuminen johtuu hallitusohjelman monipuolisuudesta ja siinä selvästi määritellyistä tavoitteista ja toteutettavista asoista. Taloustilanteen vakeutumisesta johtuen hallitusohjelmaa ei voida täysin toteuttamaan. Blogikirfjoituksessani esitän että hallituksen tulisi nyt avoimesti antaa tästä selvityksensä.

Lopuksi toten, että olen käsitellyt tässä hallitusohjelmaa prosessina en sen poliittista sisältöä. Vertailen hallitusohjelmaprosessia suurten konsernien liiketoimintasuunnitteluun ja startegiseen suunnitteluun, jossa tarkoitus on yhden tahdon - omistajajien ja yhtiön hallituksen – toteuttamisesta. Tehtäväni on ollut em. suunnitelmien kokoaminen ja esittely konsernin johdolle. Merkittävin ero on siinä, että hallitusohjelmssa ei ole seuravaa vaihetta eli ei ole esitetty miten päätetyt tavoitteet toteutetaan. Hallitusohjelman tavoitteiden toteuttaminen on ministerien vastuulla ja näkyy päätöksissä aikanaan, mutta se toinen juttu. Toteuttamisessa ei valitettavasti aina näy sama yhteisvastuun henki kuin ohjelman teossa aikanaan.
JR